De jonge binnenvaartonderneming AMS richt zich op het slim inzetten van nieuwe technologie om de binnenvaart future proof te maken. Igor Jansen en Ton van der Molen vertellen over hun weloverwogen stap om duurzame LNG-brandstof te gaan bunkeren.

Slimme combinaties voor zuinig en schoon varen

Met de Ecotanker I, de Amulet (het eerste diesel-elektrische motortankschip) zijn uitstekende resultaten bereikt op het gebied van zuinig en schoon varen. De Amulet vaart sinds 2010. Inmiddels heeft binnenvaartonderneming AMS de vloot uitgebreid met de Ecotanker II en III. Dit zijn de enige twee volledig LNG-elektrische binnenvaarttankers in Europa. Deze varen sinds september 2017 en januari 2018 in het ARA-gebied (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen). 

Tot nu toe was volledig varen op LNG-brandstof nog geen succesverhaal. 'Met de Ecotanker II en III gaan wij dat er wel van maken!’ We bouwen het powermanagement systeem om zodat het beter op LNG staat afgesteld. Dat bespaart brandstof en zorgt ervoor dat de motoren een stabieler toerental draaien, waardoor de levensduur toeneemt en de onderhoudskosten afnemen. De modificatie van het powermanagement systeem is op de Ecotanker II doorgevoerd en wordt dat ook op de Ecotanker III. Na de ombouw van beide schepen is de besparing die LNG-brandstof brengt uiteindelijk meer dan 30%.