Autonoom varen biedt de schipper meer tijd voor andere belangrijke zaken, zoals de administratie. Schipper/binnenvaartondernemer William Gerritsma ziet het rooskleurig in. 'We moeten op innovatief gebied de concurrentie aangaan met andere vervoerssectoren.'

De rol van de binnenvaartondernemers in smart shipping

Binnenvaartondernemer William Gerritsma: ‘Een uitgewerkt idee of initiatief op het gebied van smart shipping heb ik niet, maar voor mij betekent smart shipping een nieuwe manier van kijken naar de binnenvaart en nieuwe technologieën toepassen. Dan denk ik onder meer aan autonoom varen of een IT’er aan boord in plaats van een machinist. Ik ben niet alleen schipper, maar ook ondernemer. Dankzij autonoom varen zou ik tijd hebben voor andere zaken, zoals de administratie. Daarnaast kun je op deze manier met minder bemanning een schip laten varen. Je verliest daar als sector wellicht wat banen, maar er zullen ook weer nieuwe banen worden gecreëerd. En last but not least moeten we als (Jong) Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) ook op innovatief gebied de concurrentie aangaan met andere vervoerssectoren. Maar laten we eerst eens beginnen met het creëren van goede internetverbindingen, want zodra je buiten de Randstad vaart, is dat al een praktisch probleem…’